بهبود عملکرد درایو کنترل سرعت موتور القایی در محدوده ی سرعت های پایین و بالا با جبران ساز شار روتور

نویسندگانمویدی راد، حجت شمسی نژاد، محمدعلی؛ فرشاد، محسن
نشریهمجله مهندسی برق و الکترونیک ایران
ارائه به نام دانشگاهدانشگاه بیرجند
شماره صفحات۶۴-۵۹
شماره مجلد۹
نوع مقالهFull Paper
تاریخ انتشار۱۳۹۱
رتبه نشریهعلمی - پژوهشی
نوع نشریهچاپی
کشور محل چاپایران
نمایه نشریهISC

چکیده مقاله

یکی از قدرتمندترین روش­های کنترل درایو موتور القایی روش کنترل برداری مستقیم می­باشد. این روش کنترلی وابسته به تخمین شار است. در روش کنترل برداری مستقیم مدل ولتاژ، در محدوده­ی سرعت­های پایین، به دلیل وقوع افت ولتاژ بر روی مقاومت استاتور، تخمین شار با خطای زیادی همراه خواهد شد که به ­نوبه­ی خود عملکرد درایو موتور القایی را مختل می­کند. اکثر محققین برای رفع مشکل فوق از تخمین مقاومت استاتور استفاده کرده­اند. یکی از بحث­های مهم دیگر در موتور القایی، بهبود پاسخ زمانی موتور است که در بعضی از کاربری­های خاص از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف این مقاله، بهبود پاسخ زمانی درایو موتور القایی (از منظر: سرعت پاسخ­دهی، ریپل پاسخ و خطای ماندگار ردیابی) و حل مشکل تخمین شار برای سرعت­های پایین بدون استفاده از ایده­ی تخمین مقاومت استاتور است. برای رسیدن به این اهداف، روشی برای جبران شار روتور ارائه شده است که اهداف ذکر شده را برآورده می­کند. در این مقاله پروفایل سرعت به خوبی بهبود یافته است.  روش پیشنهادی با استفاده از اطلاعات یک ماشین القایی موجود در نرم افزار متلب، در محیط سیمولینک شبیه­سازی شده است که نتایج شبیه­ سازی شده مؤید ادعاهای ارائه شده هستند.

لینک ثابت مقاله