نویسندگان | مویدی راد، حجت؛ شمسی نژاد، محمدعلی |
---|---|
نشریه | مجله مهندسی برق و الکترونیک ایران |
ارائه به نام دانشگاه | دانشگاه بیرجند |
شماره صفحات | ۱۰۳-۱۱۸ |
شماره مجلد | ۱۴ |
نوع مقاله | Full Paper |
تاریخ انتشار | ۱۳۹۶ |
رتبه نشریه | علمی - پژوهشی |
نوع نشریه | چاپی |
کشور محل چاپ | ایران |
نمایه نشریه | ISC |
چکیده مقاله
در ساختار کنترل برداری مستقیم یک ماشین القایی، سه بخش اساسی وجود دارد که نقش حیاتی در تأمین عملکرد رضایت بخش موتور خواهند داشت. این سه بخش عبارتند از: 1- بلوک تخمینگر سیگنالهای برگشتی مورد نیاز، 2- بلوک تولید پالسهای کلیدزنی مورد نیاز واحد اینورتر و بالاخره 3- بلوکهای کنترلی (معمولاً PI) جهت تولید سیگنالهای مرجع مورد نیاز. این مقاله، در ادامهی کارهای قبلی همین نویسندگان که بخشهای 1 و 2 را مورد توجه قرار دادند، به بخش 3 میپردازد. در این مقاله، درایو کنترلر سرعت موتور القایی، با بکارگیری کنترلرهای هوشمند مبتنی بر یادگیری عاطفی طراحی شده است. با تغییر مقدار مقاومتهای استاتور و روتور در حین کار، ضرایب کنترل کنندهها بطور خودکار تصحیح خواهند شد. با خود تنظیم بودن ضرایب، مشکل تنظیم ضرایب کنترلرهای مرسوم PI که بصورت سعی و خطا و با یک مقدار ثابت تعیین میشدند برطرف میشود و درایو کنترل سرعت به ازای تغییرات شایع پارامترهای موتور در حین کار پایدار میماند. درایو پیشنهادی با استفاده از اطلاعات یک ماشین القایی موجود در نرم افزار متلب، در محیط سیمولینک شبیهسازی شده است که نتایج شبیهسازی شده مؤید ادعای ارائه شده می باشد.
tags: تغییرات پارامتر، قوام، کنترل برداری، کنترل کنندهی هوشمند، موتور القایی، یادگیری عاطفی.